تبلیغات
پرگار - دینداری عاقبت اندیش
 
درباره وبلاگ


پرگار را خاصیتی است که ضربه نخست را محکم و قاطع وارد می کند تا تغییری در کاغذ ایجاد نموده و سوراخی بگشاید اما پس از آن دیگر پیشرفتی نمی نماید و به دور خود خط می کشد. مانند بسیاری از حرکات انقلابی که در ابتدا بسیار محکم و سریع صورت می گیرند اما پس از آن در جا زده و دیگر پیشرفت و اصلاحی در خود راه نمی دهند. نام این وبلاگ را پرگار گذاشتم تا یادم بماند مانند پرگار نباشم که فقط به دور خود دایره بکشم.

مدیر وبلاگ : وحید حلاج
نویسندگان
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
پرگار
دویدن در پی آواز حقیقت
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
شنبه 10 دی 1390 :: نویسنده : وحید حلاج




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


سه شنبه 13 دی 1390 08:14 ق.ظ
سلام وحید جان ، بحث خوبی راه انداختی ، بحثی كه سوال خیلی هاست؛
منم نظرمو می گم :
به نظرم اینكه انسان بنا به احتمالی كه گفتی بخواهد اعمال دینی را انجام دهد ، این منطقیه كه انسان بین چیزی كه نیست و شاید چیزی باشد ، دومی رو برگزینه (شاید چیزی باشد) ؛
ولی منطقی نیست كه برای قسمت دوم (شاید چیزی باشد) قرار باشد كه تمام اعمال دینی همه ی ادیان رو انجام بده كه این دور از منطق و نشدنی است ؛
به نظر شخصی ی من ، اگر انسان راهی رو انتخاب كنه (یكی از راه هایی كه اعمال دینی رو باید انجام بده) ، و این راه برگرفته از فكرش باشه مستوجب عذاب (در صورتی كه بهشت و جهنمی باشه) نمی شه ؛
به نظرم انجام وظیفه از نتیجه مهمتر باشه و وظیفه ی ما تفكر است و تفكر..
دوشنبه 12 دی 1390 08:17 ب.ظ
یک نکته ای مطرح است
اینکه چه تضمینی است که فقط این اعمال انسان را بهشتی کند یا عدم آن انسان را جهنمی کند ضمن اینکه
این استدلال اساسا با ایده خود ادیان هم ناسازگار است مثلا در اسلام داریم که اسلام شرط قبولی اعمال است و اگر یک بی دین نماز خواند و روزه گرفت هیچ کدام قبول نیست
لذا این استدلال اگر در فضای اسلام مطرح شود با گزاره دیگری در خود اسلام ناسازگار است
دوشنبه 12 دی 1390 12:19 ب.ظ
اشكال شما بر این استدلال مبتنی بر این فرض است كه احكام و اعمال دین خاصی موجب سعادت اخروی است كه اثبات آن ممكن نیست. اما اصل استدلال، مشكلات فراوانی دارد. از جمله اینكه خدا را تا حد خدای ادیان فرومی‌كاهد. خدا خدای انسان است و این خدا كسی را كه حقیقتا و صادقانه كوشیده است، رستگار می‌داند؛ هرچند به نتایج نادرست رسیده باشد. استفاده از این استدلال در كلام بزرگان، ظاهرا اقناعی است(آن هم برای گروهی خاصی از مردم) نه برهانی كه از عهدة اشكالات نظری برآید.
دوشنبه 12 دی 1390 11:14 ق.ظ
ایرادی که من به استدلال اول میبینم این است که "احتمالات" را از دیدگاهی ناموجود تصویر کرده است. یک ماتریالیست، لحظه ای هم شک نمیکند که "حهان مادی است" اگر شک کند دیگر ماتریالیست نیست و اگر هم شک نکند، احتمال دادن به اینکه بهشت و حهنم وجود دارد منتفی خواهد شد. درست مثل یک مسلمان که در میان احتمالات ذهنی اش اگر در وجود بهشت و جهنم شک کند دیگر مومن نخواهد بود، و اگر شک نکند، باور به احتمال "عدم" پیش نخواهد آمد.
احتمالات عموما تابع :محتمل بودن: است و نه امری بی در و پیکر. هر احتمالی را فرض کردن عقلانی نیست، اینکه من پس از مرگ نعل اسبی شوم در بازارهای سیاره مشتری، محتمل نیست ناممکن است. احتمالات محتمل را هر ذهنی بر اساس مبانی منطقی خودش تعریف میکند.
دوشنبه 12 دی 1390 08:26 ق.ظ
اگر اونها راست گفته باشن در هر صورت خداوند متعال برای لائیکهایی که نه دروغ میگن نه ریا کارند ونه دزدی میکنن وخلاصه آزارشون به خلق الله نرسیده ودر عین حال ادعای پسر خاله ورفیق فابریک خدا بودن رو هم ندارن یه سورپرایز داره از نوع نه گوشی شنیده ونه چشمی دیده واضافه بفرمایید نه زبونی (جز من که اولین نفرم کشفش کردم )راجع بهش حرف نزده!!!! والا بحضرت عباس
دوشنبه 12 دی 1390 03:44 ق.ظ
فکر میکنم اشکال مهمتری وجود دارد و آن اینکه با این نگاه شما هرگز به مرتبه خضوع و تسلیم نخواهی رسید.
یعنی صرف احتمال برای آدمی ایمان نمی آورد و عبادت بدون ایمان و تسلیم عبادت نیست و بدرد عقبی نمی خورد.
آنچنان که گفته اند این استدلال برای اقبال به دین خوب است اما برای دینداری کافی نیست.
یکشنبه 11 دی 1390 12:50 ب.ظ
ادعای مضحکی است.یادم میاد تو کتاب دینی هم این رو داشتیم
فرضن اگه آدمی با غسل تعمید در اینجا، جهنم اون دنیاش به بهشت تبدیل میشه.بزار صد سال سیاه این بهشت آبکی رو نداشته باشه!
یک بطری روش نوشته شده "عسل" ولی مملو از "دوغ" باشد.آیا این بطری را به عنوان "بطری حاوی عسل خردیداری"؟ امیدوارم مثالی که به ذهنم آمد،منظور را برساند.
یا حق
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.