تبلیغات
پرگار - سوالاتی پیرامون یک رویداد
 
درباره وبلاگ


پرگار را خاصیتی است که ضربه نخست را محکم و قاطع وارد می کند تا تغییری در کاغذ ایجاد نموده و سوراخی بگشاید اما پس از آن دیگر پیشرفتی نمی نماید و به دور خود خط می کشد. مانند بسیاری از حرکات انقلابی که در ابتدا بسیار محکم و سریع صورت می گیرند اما پس از آن در جا زده و دیگر پیشرفت و اصلاحی در خود راه نمی دهند. نام این وبلاگ را پرگار گذاشتم تا یادم بماند مانند پرگار نباشم که فقط به دور خود دایره بکشم.

مدیر وبلاگ : وحید حلاج
نویسندگان
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
پرگار
دویدن در پی آواز حقیقت
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
جمعه 22 اردیبهشت 1391 :: نویسنده : وحید حلاج

اخیرا شاهین نجفی خواننده رپ ایرانی مقیمم آلمان، آهنگی به نام "نقی" خوانده و در آن مطالبی را گفته و از امام دهم شیعیان خواسته تا به جای امام دوازدهم ظهور کند. ترانه " فوق" همراه با ادبیات ناشایستی گفته شده که بعضا بوی توهین هم از آن به مشام می رسد.

ماجرای دیگری باعث شد که جنجال بر سر این ترانه در فضاهای مجازی به شدت بالا بگیرد در حالی که قبل تر هم از این خواننده آهنگ های دیگری تقریبا با همین مضامین و ادبیات پخش شده بود و چندان واکنشی برنینگیخته بود ماجرای مزبور به نقل از سایت  خودنویسچنین است: « ماجرا از آنجا آغاز شد که ماه‌ها پیش صفحه‌ای مجازی در فیس‌بوک با عنوان «کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان» ساخته شد که در این صفحه کاربران با شوخ‌طبعی کلامی به یکی از امامان شیعه می‌پرداختند.
اگرچه این صفحه اکنون بیش از هفده هزار عضو دارد اما یک مرجع تقلید شیعیان با فتوایی آنها را مرتد خوانده است.
به گزارش نسیم، متن این استفتاء به این شرح است: «مدتی است عده‌ای اجیر شده که عمدتا از ضد انقلاب خارج از کشور می‌باشند، در فضای اینترنت؛ سایت‌ها و وبلاگ‌های خود به راحتی به امام مظلوم شیعیان حضرت امام هادی اهانت و جسارت می‌کنند (طراحی جوک، کاریکاتور، فحاشی، دروغ بستن و ...) حکم این افراد چیست؟»

و به نوشته‌ی نسیم آنلاین فتوای آیت‌الله صافی گلپایگانی چنین است: «چنانچه اهانت و جسارت به حضرت نموده باشد مرتدند. والله اعلم» ».

همین تقارن زمانی باعث شد که سر و صدا ها بالا بگیرد و فرمان های قتل صادر شود مثلا سایت شیعه آنلاین برای کشتن شاهین نجفی مبلغ 100 هزار دلار جایزه تعیین کرد و یا این که پلیس آلمان اعلام کرد  که از جان شاهین نجفی محافظت خواهد کرد.

به نظرم می رسد که در این باره چند نکته قابل ذکر است که من سعی می کنم تنها به صورت سوالی مطرحشان کنم:

اول: آیا حق آزادی بیان برای تمام انسان ها محفوظ است و اگر چنین است آیا حدی هم وجود دارد و اگر وجود دارد این حد تا به کجاست؟  و یا انسان ها آزادند تا هر کاری را خواستند انجام دهند و هر سخنی خواستند بگویند؟

دوم: اگر حدی برای آزادی وجود دارد این حد را کدام مرجع تعیین می کند؟ شرع؟ متولیان دین؟ نمایندگان مردم؟ عقل جمعی؟ عرف اجتماعی؟ ارزش های اخلاقی؟ و یا منابع دیگر؟

سوم: آیا ارزش های اخلاقی محدودیتی برای آزادی قرار می دهند یا خیر؟ اگر قرار می دهند آیا این محدودیت ها توانایی اجرا هم دارند و یا نیاز به قوانین و مجریان قانونی هم هست که بتوانند آن ها را اجرا کنند؟

چهارم: اگر ارزش های اخلاقی محدودیت برای آزادی ایجاد می کنند این محدودیت های اخلاقی چیست؟ آیا افزایش درد و رنج آدمیان است؟ آیا رفتار طبق قاعده طلایی است؟ آیا احکام اخلاقی دینی است؟ ووو

پنجم: در علم حقوق اصلی پذیرفته شده وجود دارد که جرم باید با مجازات متناسب باشد اگر توهین با باورها یا مقدسات دیگران را جرم به حساب آوریم آیا مجازات قتل متناسب با جرم فوق است؟

ششم: اگر مجازات قتل متناسب با سخن توهین امیز نیست، پس در مقابل اهانت به مقدسات باید چه کرد؟ آیا مجازات های دیگر صائب است و یا این که تنها می توان با سخن پاسخ داد و یا توهینی در برابر توهینی دیگر؟

هفتم: آیا در دولت سامان یافته با دستگاه قضایی مستقر، مراجع اقتداری خارج از دستگاه قضا حق قانون گذاری را دارند یا خیر؟ در مورد فوق آیا این حق برای مراجع تقلید محفوظ است که حکم به ارتداد بدهند - و به طور غیر مستقیم و البته با شرایطی حکم به قتل- یا خیر؟

هشتم: آیا انسان ها مسئول تبعات نظراتشان هستند یا خیر؟ اگر در مورد فوق مبنا فقط پاسخ به استفتایی شرعی باشد کافی است؟  و یا این که باید تبعات آن را هم در زمان و مکان خاص در نظر گرفت؟

نهم: در صورتی که این حق برای این مراجع اقتدار محفوظ باشد آیا اقدام به قتل این خواننده با در نظر گرفتن جمیع جهات، به نفع اسلام است و یا خیر؟

دهم: آیا اصولا در این گونه موارد باید مصلحت ها را در نظر داشت و یا این که به وظایف عمل کرد یعنی این که آیا باید فارغ از نتیجه شایست یا ناشایست آن و فقط بنا بر وظیفه دینی عمل کرد و یا خیر؟

در این باب سوالات دیگری هم می توان مطرح کرد اما به نظر می رسد طرح همین سوالات  می تواند باب بحثی را بگشاید و موجب تاملی گردد.






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


سه شنبه 10 مرداد 1391 10:06 ق.ظ
وقتی برای آزادی حدی تعیین کردید دیگر فرقی نمیکند که حد کجاست. حد است. این یک. دوم: هر چیزی ممکن است توهین تلقی شود. چیزی از نظرگاه تو توهین است و از نظرگاه من یک نقد ساده. این جا هم باز همان نسبیت برقرار است.
همیشه گفته ام: مذهبیها چندان فرقی با هم نمی کنند. حتا آن بازترین مذهبی به لحاظ فکری هم در جایی توقف می کند و مانع آزادی اندیشه و بیان می شود. گاهی آدم حتا نیاز به فحش پیدا می کند. باید فحش بدهد. ممکن است حتا به عزیزترین کسان خویش فحش بدهد. نباید این حق را از او گرفت. ممکن است من چندان خوشم نیاید اما نباید جلوی او را بگیرم. ببخشید از بابت این کامنت دیرهنگام. مطالب وبلاگتان را تورق کردم. خوشم آمد. موفق باشید.
وحید حلاجسلام: یک: مطمئنا فرق می کند که حد کجاست و ملاک تعیین آن چیست به غیر از معدودی از آنارشیست ها تقریبا هیچ اندیشمندی نیست که برای آزادی حد تعیین نکرده باشد ارتباطی هم به مذهبی بودن یا نبودن ندارن توصیه می کنم کتاب چهار مقاله در باره آزادی آیزایا برلین و یا کتاب "رساله درباره ازادی" میل را بخوانید حد تعیین کردن برای آزادی کاملا قابل قبول است منتها مسئله مهم در اینجاست که این حد بر طبق چه معیار و ملاکی باشد دوم: به نظر می رسد که شما قائل به حد برای ازادی نباشید پس بنابراین باید به لوازم ان پایبند باشید در نتیجه شما نمی توانید هیچ ایرادی به بنده بگیرید یا حتی نمی توانید هیچ ایرادی به دشمنان آزادی و جنایتکاران بگیرید چون طبق استدلال شما آن ها از آزادی خویش استفاده کرده اند و کسی هم حق ندارد که برای آزادی آن ها حد تعیین کندسوم: ادر این باره که ارزش ها نسبی است یا نیست می توان بیشتر سخن گفت و به بحث نشست به شخصه معتقدم برخی از ارزش ها نسبی است ولی بسیاری از ارزش ها نسبی نیست و جهانشمول است با این حال از بحث بیشتر در این باره خوشحال می شوم . موفق باشید
سه شنبه 26 اردیبهشت 1391 03:24 ب.ظ
با سلام
وحید جون
از اینکه به فکر احکام اسلامی هستی و به فکر دنیای اسلام از طرف خودم به عنوان یک برادر مسلمان از شما تشکر می کنم.
در این مورد به نظر بنده چند نکته ضروری است:
1- شما هنوز هیچی نشده حکم قتل شاهین نجفی را صادر کرده اید در حالی که حضرت آیت الله صافی فرموده اند حکمش ارتداد است نه قتل.
2- به نظرم باید بیشتر در مورد ارتداد دقت کرد لزوما ارتداد به معنای قتل نیست و ما دو نوع ارتداد داریم ارتداد ملی و ارتداد فطری که هر کدام احکام مخصوص به خودش را دارد.
3- در اینجا باید دید که دیدگاه جناب نجفی در منورد ائمه اطهار چیست؟ و به چه علتی دارد به مقدسات توهین می کند؟
وحید حلاجسلام سجاد جان مرسی از لطفت اما در مورد نظرت: 1) من که نگفتم آیت الله صافی حکم قتل صادر کرده من گفتم که سایت شیعه انلاین همچین جایزه ای گذاشته و البته در نظر گاه عموم صادر کردن فتوای ارتداد به معنای مباح بودن خون مرتد شمرده میشه گرچه در کتب فقهی با شرایطی همراه بوده باشه 2) متوجه این تفکیک هستم اما به طور کلی با این تفکیک همدلی ندارم و اصلا ارتداد رو اگر آگاهانه و از روی تحقیق باشه چیز بدی نمی دونم ولی با این حال حتی اگه این تفکیک رو هم بپذیریم و شاهین نجفی رو با توجه به قضایای پیش اومده مرتد به حساب بیاریم، ایشون ( در صورتی که مرتد باشن) مرتد فطری به حساب می ان و طبعا احکام غلیظتری شاملشون میشه 3) با این گفته شما کاملا موافقم
دوشنبه 25 اردیبهشت 1391 12:43 ب.ظ
سلام؛
خواستم قبل از اینكه رپ شاهین نجفی رو گوش بدم از طریق نظرات دوستان نظر بدم ، ولی با مشاوره كردن با دوستم ایمان اول متن رپ رو خوندم تا عاقلانه تر بتونم نظر بدم :
رپ شاهین نجفی خیلی از معضلات اجتماعی و سیاسی ما رو كه خیلی ها در سایت ها و وبلاگ ها بهش پرداختند رو مطرح كرده و به نظرم بخاطر پر رنگ كردن یا بهتر بگم نشان دادن اعتراض به صورت پررنگ تر از یك نام بزرگ (امام هادی «ع») استفاده كرده است.
به نظر می رسد اگر شاهین نجفی یكسری موارد رو از متنش حذف می كرد حتمن احساسات شیعه ها جریحه دار نمی شد؛ اگر در متن ، به برخی از معضلات بوجود آمده ی چند وقته ی اخیر كه زشتی داشتند اشاره نمی شد می تونست خیلی نتایج خوبی داشته باشه ؛
در كنار این قسم هایی كه امام هادی رو به زشتی ها داده ، قسم های خوبی هم داره كه می تونست همه ی ما رو از عمق وجودمان به فكر فرو ببره ، حتی اونهایی كه به قول دوستم ایمان برای منفعت طلبی شان سكوت كرده اند!! ای كاش اینطور می شد ...

وحید حلاجمرسی ازت آقا سید که با انصاف بودی
یکشنبه 24 اردیبهشت 1391 11:04 ب.ظ
من شخصن در چنین مواردی دوست دارم یک مرجع شیعه اعلام کنه در صورتی که اهانت به مقدسات محرز شده است برای آن فرد آرزو می کنم مورد هدایت و بخشش خداوند متعال قرار بگیرد ... فکر کنم اینجوری میتونیم بگیم دین اسلام دین مهربانیه
وحید حلاجآره اینو کاملا باهات موافقم
یکشنبه 24 اردیبهشت 1391 12:19 ب.ظ
دکتر سروش گفته بودن بعضی فقیهان ما دست کمی از طالبان ندارند

به گمانم میشه این جمله رو ارتقا داد و گفت: فرهنگ غالب مردم ما دست کمی از فرهنگ طالبان ندارد.
وحید حلاجظاهرا که حق با توئه
شنبه 23 اردیبهشت 1391 10:52 ق.ظ
سلام وحید جان
1-سئوال دوم "سجاد" و توضیح جناب حلاج رو اینجور پی بگیرم که رای آقای خمینی چنین است که فردی را که به خدا و پیامبر اعتقاد دارد مسلمان میداند و باتوجه به این نظر "ارتداد"نیز به همین دو فقره بستگی خواهد داشت.
2-نظر اسلام در قرآن چنین آمده که به مشرکان و اعتقادات و بت های آنها نیز توهین نکنید(چرا؟) چون حداقلش توهین متقابل آنها به مقدسات شماست.
3- سئوال های مقدمتر را خوب میفهمم ولی شاید برای آنها جواب های دقیقی ندارم -اما یک اصل وجود دارد که بنظرم اگر برقرار نباشد سنگ به روی سنگ بند نمیشود و آن "پروای دیگری را داشتن" است.
در آخر هم یقول خطیبان منبری.خودم و شما را به تقوای الهی دعوت میکنم
همان که بنظرم "پروای دیگری را داشتن" است.
وحید حلاجمن اصلا منکر رفتار ناشایست شاهین نجفی نیستم اما می گم به نظر می رسه صادر کردن حکم ارتداد و به تبع اون حکم قتل اصلا ساده نیست و نباید به این راحتی باهاش مواجه شد، در مورد " پروای دیگری داشتن" هم اجمالا باهات موافقم ولی ایکاش بیشتر توضیح می دادی
شنبه 23 اردیبهشت 1391 01:35 ق.ظ
وحید جان سوال های خوبی رو طرح کردی.
به دوست معترضمون هم توصیه می کنم که انقدر مطلق نگر نباشه و فکر نکنه که همه سوال ها پاسخ داده شده و فقط اجرای حکم باقی مونده.ضمنا من از وحید حمایت می کنم چون تو این پست فقط چند تا سوال رو مطرح کرده و هیچ اتخاذ موضعی نکرده.و تا زمانی که موضعی وجود نداشته باشه،نقدی هم وارد نیست.
اما من هم می خوام دو تا سوال رو مطرح کنم که به نظر من مهم ترین سوالات ما راجع به این مسئله است.من هم قصد ندارم که به شخصه به این سوالات پاسخی بدم.
1.اولا باید ببینیم که به ائمه (ع) توهینی شده یا نه؟من وقتی با دوستانم بحث می کردم با نظرات مختلفی رو به رو میشدم و برخی اصلا اعتقاد نداشتن که توهینی رخ داده و برخی هم معتقد بودن که توهین اتفاق افتاده.پس اول از همه باید مشخص کنیم که این ترانه از مصادیق توهین هست یا نه؟ و باب بحث رو سریعا بسته اعلام نکنیم و نظر اهل فن(متخصصان اخلاق ، فقه ، دین شناسان ، حقوق و...) رو مورد پرس و جو قرار بدیم.
2.اگر این ترانه از مصادیق توهین باشه،آیا حکم ارتداد حکم درستی هست یا نه؟ با اینکه در این مورد نظر فقهای شیعی تقریبا(نه تحقیقا) مشخصه،اما نباید ساده انگاران این حکم رو خالی از اشکال بدونیم.و در اینجا هم باید هم چنان باب بحث رو باز بزاریم و نظر دیگر متخصصان دین شناس رو مورد پرس و جو قرار بدیم.
دوستان من هم مثل وحید سوالاتی رو که به نظرم قابل طرح بودند رو طرح کردم.و فقط خواستم بگم که مسئله به این سادگی ها هم نیست و به راحتی نباید موضع گیری بکنیم.
وحید حلاجممنون سجاد جان؛ البته من موضع خودم رو دارم ولی سعی کردم تا حد ممکن از ابراز موضعم جلوگیری کنم و صرفا در این رابطه چند سوال رو مطرح کنم با این همه در باره سوالاتی که تو مطرح کردی می تونم بگم که 1) توی این ترانه توهین مستقیمی به ائمه نشده اما به نظر می رسه کلیتش توهین امیز باشه و موجب افزایش درد و رنج به یکسری انسان شده باشه اون هم بدون دلیل و به نظر من از این نظر کار ناشایستی صورت گرفته 2) با این همه با این که اکثر قریب به اتفاق فقها تو هین کننده به پیامبر و ائمه رو مرتد می دونن اما به نظر می رسه در این امر میشه مناقشه کرد اتفاقا چند سال پیش یکی دو ساعتی با یکی از طلبه ها سر این موضوع بحث کردیم که دقیقا چه کسی رو می شه مرتد به حساب آورد نظر شخصی خودم در اونجا این بود که اگر اصل موضوعه اسلام نقض بشه اون شخص مرتد به حساب می آد و ظاهرا اصول موضوعه اسلام خدا و پیامبر و شاید هم معاد _ معاد رو مطمئن نیستم که جزء اصول موضوعه باشه- و بنابراین منکر یا توهین کننده به ائمه گرچه از نظر این که توهین کرده کار ناشایستی انجام داده ولی معلوم نیست که خارج از دین به حساب بیاد
جمعه 22 اردیبهشت 1391 06:45 ب.ظ
طرح این گونه سوالات بیهوده برای چیست ؟ این آوازه خوان به اعتقادات میلیون ها انسان (ایرانی وغیرایرانی )توهین کرده است شما از چه حرف میزنید ؟ کدام یک از قوانین انسانی به وی اجازه چنین جسارتی را میدهد دنبال چه استدلالی هستی . آزادی بیان با به سخره گرفتن و تمسخر کردن اعتقادات میلیون ها انسان آزادی بیان است یا خلاف آن . به نظر شما (که ظاهرا" چندان آشنایی با احکام وفقه اسلامی وهمچنبن مسایل حقوقی ندارید ) مجازات چنین شخصی (توهین کننده به اعتقادات میلیون ها انسان )چیست
وحید حلاجآقا یا خانم محترم عوض زیر سوال بردن شخصیت و دانش دیگران؛ اگر حرفی برای گفتن دارید به این سوالات پاسخ دهید. به نظرم شما اصلا سوالات مرا فهم نکردید و فقط موضع گیری بیهوده می کنید. اینطور به نظر می رسد که از نظر شما بنده حق سوال کردن هم ندارم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر