تبلیغات
پرگار - شرط رستگاری
 
درباره وبلاگ


پرگار را خاصیتی است که ضربه نخست را محکم و قاطع وارد می کند تا تغییری در کاغذ ایجاد نموده و سوراخی بگشاید اما پس از آن دیگر پیشرفتی نمی نماید و به دور خود خط می کشد. مانند بسیاری از حرکات انقلابی که در ابتدا بسیار محکم و سریع صورت می گیرند اما پس از آن در جا زده و دیگر پیشرفت و اصلاحی در خود راه نمی دهند. نام این وبلاگ را پرگار گذاشتم تا یادم بماند مانند پرگار نباشم که فقط به دور خود دایره بکشم.

مدیر وبلاگ : وحید حلاج
نویسندگان
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
پرگار
دویدن در پی آواز حقیقت
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
پنجشنبه 19 دی 1392 :: نویسنده : وحید حلاج
در میان اصحاب اندیشه راجع به حقانیت ادیان و مذاهب و باورها و رستگاری مومنان، سه تلقی وجود دارد که عبارتند از: انحصارگرایی، شمول گرایی، و تکثر گرایی.
انحصارگرایان معتقدند که تنها یک دین حق وجود دارد و تنها باورمندان به آن دین، رستگارند مثلا انحصارگرایان مسلمان عقیده دارند که تنها دین حق اسلام است و فقط مسلمانان، رستگارند. انحصارگرایان مسیحی همین عقیده را در رابطه با مسیحیت دارند و قس علی هذا.
شمول گرایان معتقدند که با توجه به این که تنها یک دین حق وجود دارد اما اینطور نیست که فقط پیروان آن دین خاص، رستگار باشند بلکه هر کس که پیرو دین یا ائین دیگری باشد ولی عمل یا اعمالی را مطابق با دین حق انجام دهد، درباره انجام آن عمل، ماجور است و پاداش می برد. مثلا اگر نیکی به پدر و مادر در اسلام سفارش شده است و کسی مسیحی باشد ولی به پدر و مادرش نیکی کند، چون مطابق دستور اسلام عمل کرده است، ماجور است.
تکثرگرایان عقیده دارند که دین یا آئین حق یا دین یا ائینی که موجب رستگاری می شود منحصر در یک دین یا آئین نیست و از شماره "یک" افزون است. تکثرگرایی ( پلورالیزم ) خود به دو دسته پلورالیزم صدق و پلورالیزم نجات تقسیم می شود.
آنچه به نظر خودم می رسد و تا کنون بر همین باور هستم و به نظرم می توانم تا حدی به نفع آن استدلال کنم این است که زندگی اخلاقی و عقلانی موجب رستگاری است. تفاوتی نمی کند که شخص مسلمان باشد یا یهودی باشد یا مسیحی یا بودیست یا هندوئیست یا پیرو هر دین و مذهب دیگری و یا حتی پیرو هیچ دین و مذهبی نباشد، مادامی که عقلانی عمل می کند و اخلاقی رفتار می کند ( و احتمالا اخلاقی و عقلانی هم می اندیشد ) ماجور و رستگار است.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


چهارشنبه 28 آبان 1393 10:29 ب.ظ
عرض سلام و ادب
مدتی است از شما بیخبریم.روزگار به خوشی سپری میشه ان شالله؟
پنجشنبه 14 فروردین 1393 01:45 ب.ظ
درود وحید جان
وحید حلاجدرود بر شیدا :-)
جمعه 9 اسفند 1392 10:15 ب.ظ
سلام آدرس وبلاگم عوض شد
لطف کنید شمام عوض کنید
د..ورود
سه شنبه 1 بهمن 1392 01:26 ق.ظ
با پست "دفاعی از ازجاع علی" بروزم. خوشحال میشم بخونیدش و نظرتون رو بگید.
وحید حلاجآدرستون رو ننوشتید
یکشنبه 22 دی 1392 02:22 ب.ظ
خب دلیلتان بر گزاره زیر چیست؟
اگر زندگی عقلانی و اخلاقی باشد انسان به رستگاری می رسد؟
حتما خدای متشخص انسان وار عادل را فرض گرفته اید؟
وحید حلاجزندگی عقلانی یعنی حقیقت جویی در مقام نظر و زندگی اخلاقی یعنی تمایل به خیر در مقام عمل؛ البته وقتی فرض رو بر عالم مطلق بودن و خیرخواه محض بودن خداوند می گذاریم حتما عدالت هم در این دو فرض مستتره
یکشنبه 22 دی 1392 01:17 ق.ظ
آیا وجود آخرت را هم فرض گرفته اید؟
وحید حلاجبله؛ البته ادعای من این نیست که این ها حتما وجود دارند بلکه اگر وجود داشته باشند، رستگارند
جمعه 20 دی 1392 10:45 ب.ظ
سلام
مقصودتون از رستگاری چیه؟
یعنی شما به آخرت باور دارین؟
وبتبع به خدا؟
وحید حلاجپیش فرض حرف من، وجود خدای عالم مطلق و قادر مطلق و خیرخواه محض هست
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر